SharkMom 
 

Juhuf zei seks!


.We kijken naar het jeugdjournaal. Na afloop bespreken we af en toe de stelling. 

Tijdens het kijken op deze bewuste vrijdag merk ik wat in onrust in de groep.


Er gaat een item over homoseksualiteit. De stelling na afloop van de uitzending is dan ook; 


“Basisscholen moeten lesgeven over homoseksualiteit.”


‘Nee! Echt niet!’, roept Pim.

‘Nee, flauwekul!’, valt Nadia hem bij.

‘Boe!!!’, Joep en Joey gaan los.


Zomaar een aantal reacties uit mijn groep. Ik besluit er toch over te praten met mijn groep beginnende pubertjes.

‘Kan iemand mij uitleggen waarom jullie hier zo hard nee tegen roepen?’


Het is stil in de klas, ze kijken me een beetje beteuterd aan. 

‘Daar zijn we toch veel te jong voor’, begint Joep voorzichtig.

‘Ja precies. Dat moet als we 18 zijn ofzo!’, Nadia valt hem bij.


Ik kijk hen verbaasd aan. 

‘Ik denk niet dat ik jullie begrijp, bepaalde lessen krijg je op de basisschool. Zoals rekenen, taal, gym maar ook lessen over de bloemetjes en bijtjes. Hoe babies gemaakt worden bedoel ik dan.’


Er wordt wat gegniffeld en menig wangetje kleurt een beetje rood.


‘Vinden jullie niet dat bij deze lessen dan ook hoort dat we praten over homoseksualiteit?’, vraag ik hen.


‘Nee, daar zijn we echt te jong voor hoor. Dat weten we nu toch nog niet?’ Joep is stellig.


Ik ben echt een beetje verbaasd over hun reacties maar al gauw komt de aap uit de mouw.

‘Dus ik mag jullie wel lesgeven over hoe babies gemaakt worden maar ik mag niet praten over dat je als jongen ook verliefd kunt en mag worden op een andere jongen?’.


‘Ja, Juhuf! Dat mag wel. Dat weten we ook wel al. En als een vrouw op een vrouw verliefd wordt dan heet dat lesbisch. Maar we kunnen nu toch nog niet kiezen wat wij zijn? Dat moet als we 18 zijn!’ Joep neemt weer het voortouw en de klas knikt tevreden.


Ik begrijp het nu; ‘Denken jullie serieus dat je lessen hierover gaat krijgen en dat je dan aan het einde van het jaar moet aangeven of je op jongens of op meisjes verliefd wordt? En dat ik dit dan in je rapportje schrijf?’ 


‘Ja, dat kan toch niet!’ roept Nadia verontwaardigd.


‘Och, lieve schatten. Daar mag je toch lekker zelf naar op onderzoek gaan. Als je 18 bent, of eerder of later. Dat kan toch niemand voor jou bepalen?’. Ik kijk ze vertederd aan. Wat zijn ze nog heerlijk jong, ze weten al zo veel maar soms ook zo weinig.


‘Nou, precies. Maar dat bedoelen we dus. Dat ga je niet doen? In ons rapport schrijven wat we zeggen?’ Floor kijkt me twijfelend aan.


‘Nee, joh! Tuurlijk niet. We gaan er alleen over praten. Het is namelijk wel de bedoelen dat jullie straks van de basisschool gaan en een beetje les hebben gehad over piemels, borsten en seks.’


‘Oh! Juhuf zei seks!’, Joey komt niet meer bij.


‘Ja, juf zei seks. Maar terug naar de stelling. Wel of geen les over seks en homoseksualiteit en dus bloemetjes en of bijtjes?’


De hele klas is voor. Er wordt nog wat nerveus gegiebeld.


‘Moet dat echt nu?’ Tim kijkt me nerveus aan.

Aniek valt hem bij; ‘Ja juf, misschien zijn we nu toch nog te jong.’


Ik kijk mijn beginnende pubers aan. Rode wangen, een paar gretige ogen maar de meeste kijken me inderdaad erg nerveus aan.

‘Nee, tuurlijk niet. Maar ik denk wel dat het goed is dat ik jullie dit jaar hier les over ga geven. Wat vinden jullie?’


Er wordt even her en der wat overleg gepleegd.

Sofie neemt het woord; ‘Ik zou het wel na de kerstvakantie willen.’


Er wordt druk geknikt. Iedereen is het met haar eens.


‘Prima, dan doen we het na de kerstvakantie. Oh jongens, dat gaat leuk worden! Ik heb er nu al zin in!!’.

Ik wrijf enthousiast in m’n handen.


‘JUHUF!!!’